Välkommen till en tysk-svensk konferens som uppdaterar dig på aktuella industrinära forskningsprojekt!

Tyska Fraunhofer-Gesellschaft är en av världens största forskningsorganisationer och bedriver innovationssamarbeten i flera länder, däribland tillsammans med Chalmers i Sverige. Fraunhofer-Chalmers Research Centre for Industrial Mathematics (FCC) i Göteborg grundades av Chalmers och Fraunhofer-Gesellschaft för att främja och genomföra matematisk forskning till nytta för industri, handel och offentlig verksamhet. FCC har nu etablerats som en fast enhet inom Fraunhofer och tar nästa steg i sin verksamhetsutveckling. Det vill vi gärna fira med dig!

Sedan starten i Sverige 2001 har FCC genomfört över 500 industrinära forskningsprojekt och samarbetat med nära 200 företag. Kunderna, både små och stora företag, finns inom flera olika branscher som verkstads- och fordonsindustrin, läkemedel, skog, papper och förpackning, elektronik, energi samt informations- och kommunikationsteknologi. Baserat på avancerad matematik utvecklar FCC unika beräkningsmetoder och simuleringsmjukvaror för att hjälpa industrin till snabbare utvecklingsarbete och effektivare produktion i framtidens smarta fabriker. Lösningar utvecklade inom FCC har bland annat belönats med Hannovermässans förstapris inom robotik 2017.

Inom ramen för innovationsplattformen German Swedish Tech Forum bjuder vi in svensk och tysk industri för att presentera Fraunhofers och Chalmers satsning på att skapa ett framgångsrikt forskningsinstitut i industrimatematik. Som en del av programmet kommer svenska och tyska företag att berätta om sina utmaningar inom industriell digitalisering och du kommer att få ta del av hur resultaten från våra svensk-tyska forskningsprojekt har implementerats.

Tid:  Tisdagen den 29 maj 2018

Plats: Chalmers University of Technology, Chalmersplatsen 4, Göteborg

För mer info och anmälan, klicka här.